McDonald’s vs. MACBEANS

Naast de interessante uitspraak van de Big Mac vorige maand, staat deze week de oppositieprocedure van McDonald’s tegen de merkaanvraag MACBEANS voor verschillende voedingswaren centraal. McDonald’s beroept zich daarbij onder meer op haar ‘bekende merken’ en een serie merken (o.a. McFLURRY, McKroket, McPlant).

Het Bureau oordeelt dat beide tekens – McDonald’s en MACBEANS – in zekere mate gelijk zijn aan elkaar. ‘Beans’ zou worden opgevat als verwijzend naar de vorm van de waren waarvoor het merk is aangevraagd, zoals ‘jellybeaens’. Dit betekent dat ‘MAC’ het dominante bestanddeel vormt van het aangevraagde merk. Daarnaast hechten consumenten over het algemeen meer waarde aan het eerste deel van een merk. Visueel, auditief en conceptueel zouden de tekens, meer specifiek door de overeenstemming tussen de dominante onderdelen ‘Mc’ en ‘MAC’, in zekere mate gelijk zijn aan elkaar.

McDonald’s heeft door middel van bewijs aangetoond dat zij een ‘bekend merk’ heeft. Bekende merken genieten een bredere beschermingsomvang. In plaats van verwarringsgevaar, is het voldoende dat wordt aangetoond er (i) een ‘link’ bestaat met het bekende merk en (ii) er met de merkaanvraag ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit of afbreuk wordt gedaan aan het onderscheidend vermogen of de reputatie van het bekende merk.

Aan deze voorwaarden is volgens het Bureau voldaan. McDonald’s is houder van een serie merken die allen beginnen met ‘Mc’, gevolgd door een niet-onderscheidend element, in de fastfood-sector. De consument zal MACBEANS aan deze merken ‘linken’. Daarnaast wordt er met deze merkaanvraag ongerechtvaardigd voordeel getrokken uit het onderscheidende karakter of de reputatie van McDonald’s. Kortom, de oppositie wordt toegewezen en de merkaanvraag wordt geweigerd.

 

Fifth Advocatuur

Fifth Advocatuur is actief lid van de vakvereniging op het gebied van merken en modellen, de BMM. Er is regelmatig intercollegiaal overleg met andere gespecialiseerde advocaten over de ontwikkelingen in dit vakgebied. Zo behouden we onze kennis up to date én op het hoogste niveau.

Heb je vragen over Intellectuele Eigendom en ben je benieuwd wat Fifth voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan gerust contact op.

Wil je meer weten over wat Fifth Advocatuur doet? Lees er over in onze blogs.