Op zoek naar de ideale preventiemedewerker bij CE-markering

Op zoek naar de ideale preventiemedewerker bij CE-markering

Tijdens het congres ‘Industriële Veiligheid’ 2018 hebben Babette en Marieke aandacht gevraagd voor de functie van de preventiemedewerker daar waar het gaat om omgevingen waar CE-markering ook een rol speel. De functie van preventiemedewerker is bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje, terwijl dat in juridische zin zorgt voor extra risico’s; “Bij een bedrijfsongeval ben je als werkgever aansprakelijk. Het komt je duur te staan als blijkt dat je niet alles hebt gedaan om dit ongeval te voorkomen.” 

Na het congres is een magazine verschenen met daarin een verslag van de bijeenkomst en deze break-out sessie.

Preventiemedewerker

Wat doet een preventiemedewerker? Het woord zegt het eigenlijk al; de medewerker heeft een rol in het voorkomen (preventie) van ziekte en arbeidsongevallen. De medewerker werkt actief aan het bevorderen van veiligheid en gezondheid binnen het bedrijf.

Sinds juli 2005 is een preventiemedewerker voor elk bedrijf verplicht. Bij bedrijven kleiner dan 25 medewerkers mag de werkgever deze functie zelf vervullen. Bij grotere bedrijven moet er een preventiemedewerker aangesteld worden. “Sinds 2017 is het bovendien verplicht om het personeel te betrekken bij het aanstellen van een nieuwe preventiemedewerker”, zegt Babette Melsen-Zijlmans. “De OR moet instemmen met de persoon en de taken. Bedrijven die geen OR hebben, moeten deze aanstelling doen in overleg met de medewerkers.”

Ander systeem

“Wie zou je het beste aan kunnen stellen als preventiemedewerker?”, vraagt Melsen-Zijlmans de zaal. Misschien iemand van de productie, omdat die de gevaren van de machines kent? Of liever de QHSE-manager? “Het moet in ieder geval iemand zijn die in staat is om met alle medewerkers, uit alle lagen van het bedrijf, goed te communiceren”, zegt ze. “De persoon moet de risico’s op de werkvloer kennen, zowel in de productie als op kantoor. En hij of zij moet in staat zijn om deze op een hoger niveau aan te kaarten en actie te ondernemen.” Iemand uit de zaal vertelt dat hij in zijn bedrijf een ander systeem heeft. Elke medewerker heeft als taak om onveilige situaties te melden.“Moet ik volgens de wet al die medewerkers benoemen tot preventiemedewerker? En hoe ver moet ik gaan in het omschrijven van hun taken?”, vraagt hij. Marieke Coumans adviseert hem om één iemand aan te stellen die al die meldingen verzamelt en monitort. “Bij bedrijfsongevallen komt het regelmatig
voor dat medewerkers keer op keer een melding hebben gedaan, maar dat daar geen opvolging aan gegeven is. De rechtspraak is daar duidelijk over. In dat soort gevallen zijn rechters van mening dat de werkgever onvoldoende gedaan heeft om het ongeval te voorkomen.”

Preventiemedewerker soms fulltime baan

Tot slot benadrukken Melsen-Zijlmans en Coumans dat het van belang is om preventiemedewerkers voldoende tijd te geven om hun taken goed uit te voeren. Iemand uit de zaal vertelt dat hij in een bedrijf werkt met zo’n vijfduizend medewerkers en dat zij slechts één preventiemedewerker hebben. Coumans vindt dat te weinig. “Een preventiemedewerker moet toegankelijk en benaderbaar zijn voor iedereen. Hoe weet iedereen je te vinden als je slechts één van de vijfduizend medewerkers bent?” Ze vindt het lastig om een algemene richtlijn te geven voor het aantal uren dat je vrij moet maken voor het werk van een preventiemedewerker. Dat is afhankelijk van het type bedrijf. “Maar in een bedrijf van vierhonderd medewerkers is de functie van preventiemedewerker zeker een fulltimebaan. Een preventiemedewerker heeft een uitgebreid takenpakket en een belangrijke functie. Een bedrijf dat veiligheid serieus neemt, geeft een preventiemedewerker de tijd en de ruimte om deze functie goed uit te voeren.”
Vragen over dit onderwerp of behoefte om met ons hierover te sparren? Neem contact op met Babette Melsen-Zijlmans of Marieke Coumans: 085 – 064 0575